Emetli Madencilerin Türküsü TRT Arşivine Giriyor

Emetli Madencilerin Türküsü TRT Arşivine Giriyor

Youtube Kanalı
Youtube Kanalı
Abone Ol
Emetli Madencilerin Türküsü TRT Arşivine Giriyor

Haberin Özeti

  • Emet ilçesindeki Espey maden ocağı yöresine ait olan ve madenci eşlerinin yaşadığı zorlu çalışma şartlarını ve özlemi dile getiren anonim ‘ Espey yolu’ türküsünün TRT repertuvarına eklenmesi için gerekli girişimlerin yapıldığı öğrenildi

Emet ilçesindeki Espey maden ocağı yöresine ait olan ve madenci eşlerinin yaşadığı zorlu çalışma şartlarını ve özlemi dile getiren anonim ‘ Espey yolu’ türküsünün TRT repertuvarına eklenmesi için gerekli girişimlerin yapıldığı öğrenildi.Kütahya Ahmet Yakupoğlu Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerince seslendirilen Emet espey  türküsünün  okul yöneticileri tarafından  Kültür bakanlığına başvurunun ardından  TRT arşivi için resmi yazışmaları tamamlandı.

GAZİEMET’E KURBAN BAYRAMI  HEDİYESİ OLDU

Emet ilçesinin   başta milli mücadele dönemi olmak  üzere geçmişine dair tarih araştırmaları gerçekleştirip, belgelendirerek gelecek  kuşaklara aktarmayı hedef edinen Emet Cevizdere  Araştırma derneği  ( ECDAD)  yapılan çalışmanın  ilçe adına önemli bir kültürel değer olduğunu ifade etti.

ECDAD derneği  başkanı Ali Duyan   yapılan çalışmanın Gazi Emet’e kurban bayram hediyesi olduğunu ifade ederek şunları söyledi,

“Kütahya Ahmet Yakupoğlu Güzel Sanatlar Lisesi Müdür, Öğretmen ve Öğrencilerine sonsuz teşekkürler. Bu okulumuz sayesinde "Esbey Yolu Bayırmı" türküsü TRT repertuarına girecek. Güftenin ve bestenin oluşumunda emeği geçen herkese özellikle İsmail Elitok ve Ahmet Özkul'a şükranlarımızı sunarız.”

MÜDÜR İREN’ KÜTAHYAMIZIN  KÜLTÜREL MİRASINI KORUMAYA ÇALIŞIYORUZ”

Kütahya  Ahmet Yakupoğlu Güzel sanatlar lisesi müdürü  Ahmet İren’de  kültürel değerlere sahip çıkma adına yapılan çalışmalar kapsamında türkünün önce bakanlığa gönderildiği arından TRT’ye başvuru yapıldığını ifade etti.

Okul öğrencilerince seslendirilen türkü sosyal medyada büyük ilgi gördü. Emetli Bazı  sosyal medya kullanıcıları   beğeni ifadelerinde’ Rahmetli annemler tarlada çalışırken bu türküyü söylerlerdi. Çok duygulandım ve mutlu oldum” ifadelerini kullandılar.

EMET’TE 1958 YLINDA KURULAN  MADENCİLİĞİN ZORLUKLARINI ANLATIYOR

Günümüzde neredeyse  tüm ülkedeki Maden ocaklarında evlere kadar servisler ile işçiler  madencilik yaparken  Emet espey türküsü o dönem  madencilerin yaşadığı sıkıntıları gözler önüne seriyor.

Türkü 2 gencin  kavuşmasının imkansız  bir hal almasından yola çıkarken ,yaşanan şartların ve madenciliğin zorluğunu  ağıtlaştıran  bir türkü olarak tüm madencilerin ortak türküsü haline gelir.

Emet’te bor madenleri açık ocak  işletmelerinden Espey açık ocağı  bir hayli  çukurda kaldığı ve zamanında o kadar   ulaşım araçları ve işçi servisi olmadığından yaya  olarak  ulaşım gerçekleştiğinden   dillendirilen maniler türküleşerek günümüze kadar geldi. Emet Bor işletmesi 1958 yılında kurulurken  Emet Espey ve Hisarcık’ta birer açık ocak bulunuyordu.5 KM YOLDA YAYAN ULAŞIM

Emet merkeze  çeşitli mevkilerden ortalama 4-5 km mesafede olan açık ocak, dönemin  çalışma koşullarının ağırlığına, izin alınamamasına ve başçavuşun katı tutumuna sitem edilen dizeler, yörenin madencilik kültürünü yansıtırken sözleri şu  dizelerden oluşuyor;

“Espey yolu bayırmı, Yarim kazman ağırmı, Hiç izine gelmiyon, Başçavuşun gevurmu

Kuyu dibi su dibi , suyun içtim buz gibi, al bohçanı kaçta gel, düğün yapam kız gibi

Hamam yolu kurnalı, Kurnasını kırmalı, Şu Emet’in yoluna, Demir kapan kurmalı”

TÜRKÜNÜN  HİKAYESİ

Emet ilçesinde birbirlerini seven 2 genç geleceğe yönelik hayaller kurup planlar yapar. Oğlan askere gidip gelecek  işe girip  düğün yapıp evlenecekler mutlu bir hayat süreceklerdir.

 Oğlan askere gidince kızın ailesi kızı bir başkası ile evlendirir. Askerden dönen oğlan bakar ki sevdiğini bir başkasına vermişle, kahrolur. Espey açık maden ocağında işe  giren genç hafta da 6 gün  çalışmaktadır. Emete geldikçe mahallede  birbirlerini uzaktan görebilen çiftte  sevda  yüreklerde  devam etmektedir.

 Haftanın 6 günü çalıştığı için     sevdiği oğlanı çok az görebilen kız türkünün ilk kıtası olan’ Espey yolu bayırmı, Yarim kazman ağırmı, Hiç izine gelmiyon,Başçavuşun gevurmu’ manisini atmaya başlar..

Sevdiği bir başkasına verilen sevdalı  Oğlana iletilen maninin devamını ise  genç adam yazar;’ Kuyu dibi su dibi , suyun içtim buz gibi, al bohçanı kaçta gel, düğün yapam kız gibi’

Artık yapacak bir şey yoktur. Oğlanında kızında yürekler yanmaya devam eder. Bundan sonra sevdalar ‘ Senede bir gün’ filmi gibi  hatıralarda  kalpte,  yaşanır. Uzaktan sevmeler devam eder.  Oğlan işten  gelirken  sevdalı kız   camlardan görecek. Kız hamama giderken oğlan yolda görecek ,ve uzaktan sevmeler devam edecektir;” Hamam yolu kurnalı, Kurnasını kırmalı, Şu Emetin yoluna, Demir kapan kurmalı”

 


 

Bakmadan Geçme

WhatsApp İhbar Hattı
05446558084
ÇEKİN, GÖNDERİN, YAYINLAYALIM!