Emetli Madencilerin Türküsü TRT Arşivine Giriyor
Emetli Madencilerin Türküsü TRT Arşivine Giriyor
Haberin Özeti
- • Emet ilçesindeki Espey maden ocağı yöresine ait olan ve madenci eşlerinin yaşadığı zorlu çalışma şartlarını ve özlemi dile getiren anonim ‘ Espey yolu’ türküsünün TRT repertuvarına eklenmesi için gerekli girişimlerin yapıldığı öğrenildi
Emet ilçesindeki Espey maden ocağı yöresine ait olan ve madenci eşlerinin yaşadığı zorlu çalışma şartlarını ve özlemi dile getiren anonim ‘ Espey yolu’ türküsünün TRT repertuvarına eklenmesi için gerekli girişimlerin yapıldığı öğrenildi.Kütahya Ahmet Yakupoğlu Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerince seslendirilen Emet espey türküsünün okul yöneticileri tarafından Kültür bakanlığına başvurunun ardından TRT arşivi için resmi yazışmaları tamamlandı.
GAZİEMET’E KURBAN BAYRAMI HEDİYESİ OLDU
Emet ilçesinin başta milli mücadele dönemi olmak üzere geçmişine dair tarih araştırmaları gerçekleştirip, belgelendirerek gelecek kuşaklara aktarmayı hedef edinen Emet Cevizdere Araştırma derneği ( ECDAD) yapılan çalışmanın ilçe adına önemli bir kültürel değer olduğunu ifade etti.
ECDAD derneği başkanı Ali Duyan yapılan çalışmanın Gazi Emet’e kurban bayram hediyesi olduğunu ifade ederek şunları söyledi,
“Kütahya Ahmet Yakupoğlu Güzel Sanatlar Lisesi Müdür, Öğretmen ve Öğrencilerine sonsuz teşekkürler. Bu okulumuz sayesinde "Esbey Yolu Bayırmı" türküsü TRT repertuarına girecek. Güftenin ve bestenin oluşumunda emeği geçen herkese özellikle İsmail Elitok ve Ahmet Özkul'a şükranlarımızı sunarız.”
MÜDÜR İREN’ KÜTAHYAMIZIN KÜLTÜREL MİRASINI KORUMAYA ÇALIŞIYORUZ”
Kütahya Ahmet Yakupoğlu Güzel sanatlar lisesi müdürü Ahmet İren’de kültürel değerlere sahip çıkma adına yapılan çalışmalar kapsamında türkünün önce bakanlığa gönderildiği arından TRT’ye başvuru yapıldığını ifade etti.
Okul öğrencilerince seslendirilen türkü sosyal medyada büyük ilgi gördü. Emetli Bazı sosyal medya kullanıcıları beğeni ifadelerinde’ Rahmetli annemler tarlada çalışırken bu türküyü söylerlerdi. Çok duygulandım ve mutlu oldum” ifadelerini kullandılar.
EMET’TE 1958 YLINDA KURULAN MADENCİLİĞİN ZORLUKLARINI ANLATIYOR
Günümüzde neredeyse tüm ülkedeki Maden ocaklarında evlere kadar servisler ile işçiler madencilik yaparken Emet espey türküsü o dönem madencilerin yaşadığı sıkıntıları gözler önüne seriyor.
Türkü 2 gencin kavuşmasının imkansız bir hal almasından yola çıkarken ,yaşanan şartların ve madenciliğin zorluğunu ağıtlaştıran bir türkü olarak tüm madencilerin ortak türküsü haline gelir.
Emet’te bor madenleri açık ocak işletmelerinden Espey açık ocağı bir hayli çukurda kaldığı ve zamanında o kadar ulaşım araçları ve işçi servisi olmadığından yaya olarak ulaşım gerçekleştiğinden dillendirilen maniler türküleşerek günümüze kadar geldi. Emet Bor işletmesi 1958 yılında kurulurken Emet Espey ve Hisarcık’ta birer açık ocak bulunuyordu.5 KM YOLDA YAYAN ULAŞIM
Emet merkeze çeşitli mevkilerden ortalama 4-5 km mesafede olan açık ocak, dönemin çalışma koşullarının ağırlığına, izin alınamamasına ve başçavuşun katı tutumuna sitem edilen dizeler, yörenin madencilik kültürünü yansıtırken sözleri şu dizelerden oluşuyor;
“Espey yolu bayırmı, Yarim kazman ağırmı, Hiç izine gelmiyon, Başçavuşun gevurmu
Kuyu dibi su dibi , suyun içtim buz gibi, al bohçanı kaçta gel, düğün yapam kız gibi
Hamam yolu kurnalı, Kurnasını kırmalı, Şu Emet’in yoluna, Demir kapan kurmalı”
TÜRKÜNÜN HİKAYESİ
Emet ilçesinde birbirlerini seven 2 genç geleceğe yönelik hayaller kurup planlar yapar. Oğlan askere gidip gelecek işe girip düğün yapıp evlenecekler mutlu bir hayat süreceklerdir.
Oğlan askere gidince kızın ailesi kızı bir başkası ile evlendirir. Askerden dönen oğlan bakar ki sevdiğini bir başkasına vermişle, kahrolur. Espey açık maden ocağında işe giren genç hafta da 6 gün çalışmaktadır. Emete geldikçe mahallede birbirlerini uzaktan görebilen çiftte sevda yüreklerde devam etmektedir.
Haftanın 6 günü çalıştığı için sevdiği oğlanı çok az görebilen kız türkünün ilk kıtası olan’ Espey yolu bayırmı, Yarim kazman ağırmı, Hiç izine gelmiyon,Başçavuşun gevurmu’ manisini atmaya başlar..
Sevdiği bir başkasına verilen sevdalı Oğlana iletilen maninin devamını ise genç adam yazar;’ Kuyu dibi su dibi , suyun içtim buz gibi, al bohçanı kaçta gel, düğün yapam kız gibi’
Artık yapacak bir şey yoktur. Oğlanında kızında yürekler yanmaya devam eder. Bundan sonra sevdalar ‘ Senede bir gün’ filmi gibi hatıralarda kalpte, yaşanır. Uzaktan sevmeler devam eder. Oğlan işten gelirken sevdalı kız camlardan görecek. Kız hamama giderken oğlan yolda görecek ,ve uzaktan sevmeler devam edecektir;” Hamam yolu kurnalı, Kurnasını kırmalı, Şu Emetin yoluna, Demir kapan kurmalı”
Bakmadan Geçme